Over ons

17 maart 1994, Melody Musical Productions bv is een feit.

De jaren voorafgaand heeft oprichter Mark Vijn als Stage Manager met grote musicals door Europa gereisd. Opgegroeid in een ondernemersgezin is er al langer de wens om als zelfstandig theaterproducent op eigen benen te staan. De wens wordt een idee en concreet in Wenen tijdens de Europese tournee van de musical ‘Bubbling Brown Sugar’.

Dan gebeurt er dit…

1993 – Mark belt vanuit Wenen Nederlands bekendste impresariaat Jacques Senf en deelt hem mee dat vanaf heden Nederland een theaterproducent rijker is. Is Jacques genegen zijn voorstellingen te verkopen? Jacques twijfelt geen moment en zegt zonder twijfel ja, hij weet alleen nog niet waarop. Dat komt later wel, in Nederland.

1994 – De musical ‘Pump Boys and Dinettes’ zal de eerste productie worden van de nieuwbakken producent. Senf zegt toe 100 voorstellingen te verkopen mits er een grote musicalster aan meewerkt. Mark belt Danny de Munk en binnen een week is de medewerking van een grote musicalster een feit. De bekende impresario is onder de indruk maar met De Munk aan boord hebben we het over “een bosje bloemen”, Jacques wenst een “boeket”. Graag nog een ster, het hoeft niet zo’n grote te zijn… Laura Vlasblom (Frizzle Sizzle) maakt haar musicaldebuut. De beloofde 100 voorstellingen worden geboekt. Senf vraagt vlak voor de première of het klopt dat musical in het Engels wordt uitgevoerd?

1995, 31 oktober. Première ‘Pump Boys and Dinettes’ in het Chassé Theater in Breda. De kritieken zijn gemengd maar het publiek omarmd de voorstelling. De CD van de voorstelling wordt zelfs bekroond tot beste live opname van dat jaar. De trein rijdt en aan de opvolger wordt al gewerkt.

1996, 27 november. ‘Singin’ in the Rain’ gaat in het Oude Luxor in première en wordt de tweede productie van Melody Musical Productions. Nog niet eerder was deze musical in Nederland te zien. De voorstelling behoort tot de categorie grote musicals. Fred Butter vertolkt de Gene Kelly rol. Avond aan avond stort er 1000 liter water op het toneel via een ingenieus regensysteem. Tot die avond in Theater Het Gooiland in Hilversum. De meter op de retourtank bleef steken op 700 liter. De overige 300 liter werd later die avond in de kelder teruggevonden. Iedereen bleef ongedeerd.

1997 – 1998 Het Amsterdams Kleinkunst festival brengt ‘Oh, Johnny’, een muzikale ode aan Johnny Jordaan met Rob van de Meeberg en Carry Tefsen. Na een succesvolle serie in het werkteater (is geen taalfout) wordt de productie geadopteerd en volgt er een tournee door Nederland en België. Voor het eerst staat er een productie van Mark Vijn in Het Koninklijk Theater Carré.

De voorloper op ‘Musicals in Concert’ heet ‘Broadway Melodies’, Het is de tweede productie in één seizoen met hoogtepunten uit musicals gezongen door o.a. Joke de Kruijf en Paul Vaes.

1998 – 2000 Melody Musical Productions produceert voor het eerst een musical van internationale alure. Na de Nederlandse tournee volgt een tour langs de grote Europese steden. Denise Jannah en Marjorie Barnes schitteren in ‘Ain’t Misbehavin” en worden vergezeld door Broadway grootheden D’ Ambrose Boyd en Merle Dandridge. 

2000 Melody Musical Productions wordt overgenomen door Stage Entertainment maar blijft zelfstandig produceren.

2000 – 2001 Tanja Jess en Charly Luske ontmoeten elkaar voor het eerste tijdens de repetities van ‘BoyBand’, een musical over een…..boyband. Dit blijft niet zonder gevolg, in 2008 trouwt het stel. Naast Johnny Kraaijkamp heeft ook Paul Groot een grote rol. Na een tournee door Nederland volgt een tournee door Denemarken. Hiervoor moet iedereen overschakelen van het Nederlands naar het Engels. Met behulp van een souffleur weet Johnny zijn rol als bandmanager naar ongekende hoogtes te brengen…

Ook gaat in dit seizoen de eerste co-productie met Joop van den Ende Theaterproducties in première. Isa Hoes en Rick Engelkes zijn te zien in het eerste en enige toneelstuk ooit door Melody Musical Productions geproduceerd: Agatha Christies ‘The Mousetrap’. Joop vindt het niveau van de voorstelling ondermaats en dreigt er mee te stoppen. De kaartverkoop loopt uitstekend en Mark overtuigd Joop het nog een kans te geven. Op de dag des oordeels zet ook Joop het sein op groen. De kritieken zijn matig maar de 141 voorstellingen zijn overal uitverkocht. We laten het toneel even voor wat het is.

2001 – 2002 ‘A Chorus Line’, de tweede productie in samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties.

2002 – 2003 De derde en laatste productie in samenwerking is ‘CopaCabana’. Het is een hereniging met Danny de Munk die samen met Edwin Jonker en Cystine Carreon (Tippi Wan) de hoofdrollen vertolken. De productie is een groot succes en wordt verlengd met 6 weken in het Beatrix Theater. Halverwege wordt er asbest in het theater ontdekt. Alle avonden zijn uitverkocht maar de productie moet stil worden gelegd, een ramp dreigt. Bij wijze van uitzondering mag onder strenge begeleiding en bescherming het decor deels worden afgebroken en worden opgebouwd in het toenmalige ‘Grace Theater’. Een tweede set licht en geluid wordt ingehuurd en drie dagen na het sluiten in Utrecht draait de productie weer in Amsterdam Zuid-Oost. Waar een Wil is is een Weg, productie gered.

2003 – Mark Vijn verlaat Stage Entertainment en start na een jaar actief te zijn geweest als Interim Manager een nieuwe bedrijf; Mark Vijn Theaterproducties bv.

2004 – 2005 Direct wordt er gestart met het uitbrengen van twee producties. ‘Naked Boys Singing’ en ‘De Ome Willem Jubileum Theatertournee’. De eerste productie had weinig om het lijf, letterlijk dan. Acht kerels die niets te verbergen hebben zingen en dansen (!) over het mannelijk geslacht(sdeel). Een productie met het laagste kostuumbudget ooit. Tegelijkertijd maakt Edwin ‘Ome Willem’ Rutten zijn debuut in een kindertheatervoorstelling. De oorspronkelijke 10 speeldagen zullen er uiteindelijk 200 worden. Joepie de Poepieeee!!!! Back in Business.

2005 – 2006 Lone van Roosendaal en Tony Neef spelen de hoofdrollen in ‘Sweet Charity’. De productie gaat op 30 oktober in première in de Goudse Schouwburg.  Meer premières zullen in de Goudse schouwburg volgen, een traditie is geboren.

2006 – 2007 ‘I know him so Well’ en ‘One Night in Bangkok’ zijn de meest bekende nummers uit de musical ‘Chess’ geschreven door de mannen van ABBA.  Joke de Kruijf, Ben Cramer en Jeroen Phaff vertolken de hoofdrollen. Dan volgt 4 weken na de première het verzoek van Stage Entertainment of Jeroen Phaff overgenomen kan worden voor een rol in ‘Tarzan’. Mark werkt mee onder de voorwaarde dat er goede vervanging wordt gevonden. Binnen 4 dagen studeert Henk Poort de rol van Anatoly in.

2007 – 2008 Dit seizoen worden er drie producties gepresenteerd. Als opvolger van ‘Ome Willem’ komt er de theatervariant van ‘WinX Club’ naar de gelijknamige animatie serie. Vanuit Engeland komt het verzoek of we met ‘Naked Boys Singing’ willen toeren. We doen het voorstel om met verbeterde en eigen variant te komen genaamd ‘Get Naked!’. Een half Nederlandse- half Engelse cast veroverd de Engelse podia. Niets aan!

Caroline Dijkhuizen straalt in de internationale musical ‘Bubbling Brown Sugar’. De oorspronkelijke Amerikaanse producenten komen naar Nederland en overladen de productie met complimenten. Altijd fijn. Ook Kees van Liempt die de productie als eerst naar Nederland haalde is trots. Mark werkte in 1992 als Stage Manager voor Kees’ versie van ‘Bubbling Brown Sugar’.

2008 – 2009 “Met Henk Poort heeft Anatevka een magistrale leider van een IJzersterke cast.”, zo begint de recensie van De Volkskrant. Henk vertolkt voor de tweede keer melkboer Tevye in o.a. Carré, Nieuwe Luxor en het Chassé, alle grote theaters staan in de rij. 

2008 is ook het jaar waarin de kindermusical ‘Het Zandkasteel’ voor het eerst te zien is. In nauwe samenwerking met het NTR komt deze voorstelling voor de allerkleinste tot stand. We konden toen niet weten dat de productie in 2020 nog steeds te zien zou zijn. Iedere twee jaar verandert het thema zo was er al ‘Koning Koos is Jarig’, ‘Op de Piratenboot’, ‘Op zoek naar Wilde Dieren’ en ‘Op de Boerderij’. Het is de langstlopende kindervoorstelling ooit. Trots.

2009 – 2010 Mark Vijn Theaterproducties produceert voor het eerst een replica productie. Het hele concept wordt aangeleverd en wordt zonder wijzigingen uitgevoerd. Of je nu ‘Chicago’ in New York gaat bekijken of in Tokyo, het enige verschil zijn de mensen die het uitvoeren en de taal. Kostuums, decor, muziek, geluid en licht zijn overal hetzelfde. Broadway in je eigen stad dus. Ook hier wordt er lovend gerecenseerd over Thom Hoffman, Mariska van Kolck en Joke de Kruijf. De Telegraaf vat het goed samen: “Superstrak en Sexy”. Jacques D’ Ancona vindt het “Fascinerend Vakwerk” 

2010 – 2011 Het wordt een spannend jaar, maar dat wisten we toen nog niet. Naast ‘Het Zandkasteel’ komt er een tweede kindermusical, ‘De BiBaBoerderij’. Maar ook staat er een heel bijzondere voorstelling op stapel. Een musical over Anne Frank en de andere bewoners van het achterhuis. De voorstelling komt er niet zonder slag of stoot. Het Anne Frank Fonds in Basel besluit een week voor de eerste try-out een kort geding aan te spannen met als doel de voorstelling te verbieden. Zij willen geen musical over Anne Frank en zijn niet bereid te luisteren naar de motivatie en intenties van de producent. Tegen betaling van € 50.000,- is het Fonds bereid van een rechtzaak af te zien. De zaak dient op de dag van de eerste try-out. De rechter oordeelt ten gunste van ‘Je, Anne’ en stelt dat Mark Vijn Theaterproducties een integere productie heeft gemaakt die er toe doet. Het Anne Frank Fonds wordt veroordeeld tot het betalen van alle proceskosten. Met de productie reist er ook een tentoonstelling mee en is er voorafgaand aan de voorstelling een lezing. De Anne Frank Stichting in Amsterdam verleent alle medewerking. Abke Bruijns is ‘Anne’ en Thom Hoffman ‘Otto Frank’. De productie ontvangt louter hartverwarmende recensies. Theater Carré besluit om een extra voorstelling te programmeren in de piste. Mooi en Bijzonder.

2011 – 2012 Het wordt weer een spannend jaar. “Je moet het maar durven. Een musical over een schaamteloze Sieg Heil-Hitlermusical laten sponsoren door een bedrijf dat Jodenkoeken maakt. Aan de andere kant past die streek van producent Mark Vijn precies in het straatje van de rucksichtsloze humor en het opgewekte cynisme van schrijver-komiek Mel Brooks, die met ‘De Producers’ een geniale voorstelling heeft afgeleverd, de theaterhit van het seizoen. De Nederlandse Producers kan de vergelijking met de Amerikaanse versie op alle fronten doorstaan. Het is prikkelend amusement van een buitengewoon hoog niveau.” Dat schrijft Patrick van den Hanenberg, recensent van De Volkskrant. Toch moet de tournee worden ingekort. Het grote publiek weet de deur van het theater niet te vinden. Joop van den Ende vindt het één van de beste producties die hij ooit heeft gezien en de recensies zijn fenomenaal. Bedankt Joop. Teleurstelling, maar we gaan door.

2012 – 2019 De producties van ‘Het Zandkasteel’ worden doorontwikkeld en de tournees worden uitgebreid. De volledige focus van Mark Vijn Theaterproducties ligt nu op het produceren van voorstellingen voor kinderen. Daarnaast houdt Mark zich bezig met het maken en uitvoeren van interventieplannen voor theaters en collega theaterproducenten.

2016, 31 augustus. Mark Vijn Theaterproducties bemachtigd de licentie voor de musical ‘Annie’. Het idee ontstaat om een nieuwe versie van deze voorstelling te maken zonder te kort te doen aan het klassieke verhaal. Er wordt een periode van twee jaar uitgetrokken om de tournee tot in de perfectie voor te bereiden. Het is de eerste grote musical sinds ‘De Producers’.

2017, juni. De zes grootste theaters van Nederland geven te kennen dat ze ‘Annie’ exclusief voor een langere periode willen programmeren. Ze zijn bereid om mee te investeren. Een solide basis en samenwerkingsverband ontstaat tussen de theaters, verenigd in De Theateralliantie, en Mark Vijn Theaterproducties.

2018 De première voor ‘Annie’ vindt plaats op 1 december in het Chassé theater in Breda. Nog eens 7 theaters worden aan de tournee toegevoegd, de voorstelling zal in ieder geval tot mei 2020 te zien zijn. Audities vinden plaats en in december is de cast rond.

2019, 10 jan. Albert V. verklapt in een één of ander showbizz programma dat Edwin Jonker de rol van Oliver ‘Daddy’ Warbucks’ gaat vertolken in ‘Annie’. Hij checkt dit niet maar het klopt wel.

2019, feb. Meer dan 1000 kinderen reageren op de auditieoproep voor ‘Annie’. Uiteindelijk worden er 600 uitgenodigd. In totaal zijn er 50 kinderen nodig verdeeld over 5 of 6 groepen.

Mark Vijn Theater producties verzekert zich van een aantal licenties voor bekende musicals voor de toekomst!

Al 25 jaar produceren wij theatervoorstellingen voor jong en oud. Voor een overzicht van al onze producties nodigen wij je uit om naar ‘producties’ te gaan op deze site.